هشدار :(تمامی مطالب ذیل از بستر اینترنت جمع آوری شده است و این سایت هیچگونه تاییدی بر موارد ذکر شده پایین ندارد. بهتر است قبل از مصرف در خصوص روش مصرف فرمیک اسید در زنبورداری با یک کارشناس متبحر و متخصص مشورت نمایید)

اسید فرمیک (فرمیک اسید) به دو صورت آزمایشگاهی وصنعتی موجود میباشد.که برای اینکار نوع آزمایشگاهی بهتر میباشد که معمولا دارای خلوص ۹۸% میباشد.برای تهیه یک لیتراسید فرمیک ۶۵% باید ۶۶۰ccاسید فرمیک ۹۸% رابا۳۴۰ccآب مقطر ترکیب نماییم (در کل اسید ۶۵ و ۸۵ درصد برای استفاده جهت مقابله با کنه مطرح هست).برای تهیه حتما دقت کنید درمحیط باز وخنک این کار انجام شود واسید بصورت آرام آرام به آب (ترجیحا  آب مقطر خنثی یا آب جوشیده شده)اضافه گردد.

 برای تبدیل اسید ۸۵ درصد به ۶۵ درصد در ۳۰۰ سی سی آب یک لیتر اسید باید اضافه کرد.در تمامی موارد رقیق سازی ، اسید  را به آب اضافه کنید.

روش استفاده از اسید فرمیک:

۱-قبل از استفاده از اسید فرمیک حتما بررسی شود راه تهویه هوا در بالا ودریچه پرواز درپایین کاملا باز باشد.

۲-قبل از استفاده نزدیک کندو آبخوری مناسب تعبیه شده باشد که برای زنبورها شناسایی شده باشد.

۳-توجه داشته باشید زمان استفاده اسید فرمیک از ابتدای صبح میباشد که هوا خنکتر باشد( با توجه به دما بهترین زمان استفاده ازفرمیک اسید ۶۵ درصد در بهار و تابستان که دما حداکثر ۳۰ درجه باشد و برای شرایط دمایی سرد پاییز و اسفند ماه استفاده از اسید ۸۵ درصد در دمای زیر ۲۵ درجه در گرم ترین زمان روز (ظهر) می باشد.برای کاهش ریسک از ۶۵ درصد بیشترین استفاده می شود) و همچنین اسیدفرمیک  قبل از استفاده بهتر است در یخچال جهت خنک شدن نگهداری شده باشد.

۴-دما بالا تر از 25 درجه نباشد.

۵-روی قابها رانباید با چیزی پوشانده باشید.

۶-اسیدفرمیک حتما باید در قسمت بالای قابهایی که دارای تخم ولارو وشفیره نیست استفاده گردد.

۷-فرمیک اسید داخل ظرف کوچکی  یکبار مصرف قرارداده وبهتر است دربی مشبک روی آن قرار داده تا ازتلفاتی که بخاطر سقوط زنبور داخل اسیدهست جلوگیری شود.

۸-مقدار استفاده تقریبی فرمیک اسید باغلظت ۶۵%برای یک کندو با۱۰ قاب تقریبا۳۰cc میباشد که در چهار مرحله ۴ روزه این کار تکرار میگردد.تا دوره ۱۶روزه به پایان برسد.میتوان در یک مرحله ۱۲۰cc فرمیک اسید ۶۵% داخل ظرف ریخت و۱۶ روز آن را نگهداری کنیم.فقط باید دقت داشت اگر زودتر از ۱۶ روزفرمیک اسید تبخیر شد باید مقداری به آن اضافه کنیم.(این مطالب از بستر اینترنت جمع آوری شده است و این سایت صرفا به انتشار مطالب به صورت جمع آوری شده پرداخته و مسئولیتی در قبال صحت مطالب بر عهده نمیگیرد)